Silnik VFR RC36 to legendarny, czterosuwowy silnik widlasty, zbudowany przez firmę Honda i używany w modelu motocykla VFR750F z lat 90. Jest to silnik o pojemności 748 cm³, który charakteryzuje się bardzo dobrą trwałością, wytrzymałością oraz osiągami.

Budowa silnika VFR RC36 opiera się na koncepcji chłodzenia cieczą i zastosowaniu 4-cylindrowego układu widlastego. Silnik wyposażony jest w 16 zaworów, czyli po 4 na cylinder. Wał korbowy silnika jest podparty na pięciu łożyskach, co zapewnia bardzo dobrą trwałość i minimalizuje drgania. Silnik VFR RC36 jest wyposażony w system doładowania powietrza Ram Air, który zwiększa ilość dostarczanego powietrza do układu dolotowego.

Budowa rozrządu w silniku VFR RC36 opiera się na zastosowaniu łańcucha napędowego rozrządu, co zapewnia dużą trwałość i niezawodność. Rozrząd wyposażony jest w cztery wałki rozrządu, po jednym na każdy cylinder, oraz 16 zaworów z rozrządem DOHC (Double Overhead Camshaft), co umożliwia bardziej precyzyjne sterowanie zaworami.

Zalety silnika VFR RC36 to przede wszystkim jego trwałość i niezawodność, co jest bardzo ważne dla motocyklistów, którzy chcą mieć pewność, że ich motocykl będzie działał bezawaryjnie. Silnik ten charakteryzuje się również bardzo dobrymi osiągami, dzięki czemu VFR750F była jednym z najszybszych motocykli swojego czasu. Silnik VFR RC36 charakteryzuje się również dobrym momentem obrotowym i szerokim zakresem obrotów, co umożliwia dynamiczną jazdę.

Wady silnika VFR RC36 to przede wszystkim jego złożona budowa, co może utrudniać naprawy i konserwację. Ponadto, jak w przypadku większości czterocylindrowych silników, spalanie może być dość wysokie, szczególnie przy dynamicznej jeździe.

Moc silnika VFR RC36 wynosi 100 KM przy 10 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy to 74 Nm przy 8 500 obr/min. Spalanie zależy od stylu jazdy i warunków drogowych, ale przeciętnie wynosi około 6-7 litrów paliwa na 100 kilometrów.

Wielu użytkowników tego silnika twierdzi, że bez większych problemów można osiągnąć przebiegi rzędu 200-300 tysięcy kilometrów, a niektórzy nawet przekraczają granicę 500 tysięcy kilometrów !