W motocyklach, sprzęgło mokre działa na zasadzie zanurzenia tarcz sprzęgłowych w oleju znajdującym się wewnątrz sprzęgła. Kiedy kierowca naciska dźwignię sprzęgła, tarcze oddzielają się, co pozwala na zmianę biegu i przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koło napędowe. Podczas normalnej eksploatacji, olej sprzęgła jest w ruchu i chłodzi tarcze, dzięki czemu sprzęgło mokre jest bardziej wytrzymałe i mniej narażone na przegrzanie.
Sprzęgło mokre wielotarczowe w motocyklu składa się z kilku podstawowych elementów :
-
Tarcza cierna - to pierwsza tarcza sprzęgłowa, zamocowana na wale korbowym. Tarcza ta ma zwykle zewnętrzny pierścień zębaty, który zazębia się z tarczą napędową.
-
Tarcza napędowa - jest to druga tarcza sprzęgłowa, zamocowana na wałku skrzyni biegów, który jest połączony z kołem napędowym.
-
Tarcze sprzęgłowe - to płytki, które wykonane są zwykle z metalu lub kompozytu. Tarcze te zazębiają się ze sobą, a także z tarczami ciernymi i napędowymi, aby przenosić moment obrotowy z silnika na koło napędowe. Tarcze sprzęgłowe są zwykle ułożone jeden na drugim, a ich liczba zależy od konstrukcji i mocy silnika.
-
Talerz dociskowy - jest to element, który naciska na tarcze sprzęgłowe, aby je złączyć. Talerz dociskowy może być sterowany hydraulicznie lub mechanicznie. W przypadku sprzęgła hydraulicznego, olej pod wysokim ciśnieniem przepływa przez układ hydrauliczny, aby naciskać na talerz dociskowy. W przypadku sprzęgła mechanicznego, talerz dociskowy jest naciskany za pomocą sprężyny.
-
Obudowa sprzęgła - to element, który chroni elementy sprzęgła i zapobiega wyciekowi oleju. Obudowa ta jest zamocowana na silniku lub skrzyni biegów.
- Olej - jest to ciecz, w której zanurzone są tarcze sprzęgłowe. Olej pełni kilka funkcji, w tym chłodzenie i smarowanie elementów sprzęgła oraz redukcję tarcia.
Ciekawostki :
Pierwsze sprzęgło mokre zostało zastosowane w motocyklu w 1962 roku przez firmę Triumph, w modelu Bonneville.
W 1936 roku, niemiecka firma Porsche użyła sprzęgła mokrego w swoim legendarnym modelu 356.
Sprzęgło mokre jest stosowane nie tylko w pojazdach mechanicznych, ale również w maszynach przemysłowych, takich jak wiertarki, tokarki i frezarki.